تبلیغات
آموزش کسب و کار اینترنتی و آنلاین و الکترونیکی-اسرار کسب و کار - بازاریابی دهان به دهان به عنوان ابزار بازاریابی قوی
 
آموزش کسب و کار اینترنتی و آنلاین و الکترونیکی-اسرار کسب و کار
کسب و کار اینترنتی و آنلاین در ایران،IranEcommerce، آموزش کسب و کار و الکترونیکی، learning eBusiness
درباره وبلاگ


کسب و کار اینترنتی(eCommerce) یا کسب و کار آنلاین تعریفی گسترده و عمیق از تجارت الکترونیکی(ebusiness) خواهد بود که نه تنها شامل خرید و فروش محصولات و خدمات می شود بلکه شامل ارائه خدمات به مشتریان، مشارکت شرکای کسب و کاری، آموزش الکترونیکی و مبادلات الکترونیکی می شود.بنا به تعریفی دیگر می توان کسب و کار اینترنتی را کاربرد اینترنت و دیگر فناوری های اطلاعاتی برای حمایت از تجارت و بهبود فرآیند کسب و کار است.
تجارت الکترونیکی(ebusiness) راه و روش جدید کسب و کار به صورت الکترونیکی و با استفاده از شبکه های اینترنتی می باشد.در این روش فرآیند خرید و فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و مخابراتی از جمله اینترنت صورت می گیرد.




مدیر وبلاگ : مجید یامی
کد جستجوی گوگل
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
لینکدین
نقشه سایت
نویسندگان
نظرسنجی
میزان رضایتمندی شما از مطالب وبلاگ ؟








برچسبها

بازاریابی دهان به دهان

آموزش کسب و کار الکترونیک
 فرض کنید خانه ای در محله ای جدید تهیه کرده اید و به تازگی به آنجا نقل مکان کرده اید. در هنگام اسباب کشی که فرصت تهیه غذا ندارید از یکی از همسایه ها می پرسید که مثلاً بهترین کبابی محل کجاست. وی کبابی حسین آقا را به شما معرفی می کند و تلفن آن را در اختیار شما قرار می دهد. آیا شما برای تماس به آن کبابی شکی به خود راه می دهید و مثلاً از همسایه خود می پرسید که چرا وی این کبابی را بهترین کبابی می داند؟ بی شک اینگونه نیست و شما به آن کبابی زنگ زده و غذا سفارش می دهید. پس به جرات می توان گفت هنوز هم ما ابزاری برای بازاریابی بهتر از این ابزار در اختیار نداریم.

چکیده

در مقایسه با سایر فعالیتهای تجاری،بازاریابی بیشتر با مشتری سروکار دارد.تامین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری در کانون اندیشه و عمل بازاریابی نوین است.امروزه بازاریابی به عنوان کلیدی ترین واحد در هر تجارت به شمار می‌رود و شرکتهای معتبر و بزرگ توجه ویژه‌ای به جذب مدیران بازاریابی کارآمد دارند. در صورتی که شما نیز قصد رقابت در تجارت امروز را داشته باشید. یکی از ابزارهای رایج بازاریابی و تبلیغات که اثر بخشی آن در بازاریابی خدمات نیز به چشم می خورد ، بازاریابی دهان به دهان می باشد .

مقدمه
واژه “بازاریابی “چه معنایی دارد؟بسیاری از مردم چنین می اندیشند که بازاریابی تنها به معنی فروش و تبلیغ است.اگر بدانیم که فروش و تبلیغ بخش نمایان بازار یابی است،نباید شگفت زده شویم.امروزه نباید بازاریابی را به مفهوم قدیمی آن یعنی فروش-معرفی محصول و فروش-در نظر آورد،بلکه باید به مفهوم نوین آن یعنی بر آوردن نیازهای مشتری،توجه کرد.اگر بازاریاب بتواند نیازهای مشتری را درک کند،محصولاتی را تولید وارایه نماید که دارای بالاترین ارزش باشند،قیمت گذاری،توزیع،ترویج و تبلیغ را به روشی کارساز انجام دهد،به طور حتم این محصولات به راحتی به فروش خواهند رفت.
امروزه روش های نوین بازار یابی به دنیا معرفی شده که از روش های قدیمی کاراتر ، ارزان تر و موثر تر است که از آنها  می توان به انواع بازار یابی تک به تک ، بازار یابی تلفنی، بازار یابی از راه دور، بازار یابی پارتیزانی ، بازار یابی ویروسی، بازار یابی دهان به دهان و … اشاره کرد.

مثالی از اهمیت بازاریابی دهان به دهان
فرض کنید خانه ای در محله ای جدید تهیه کرده اید و به تازگی به آنجا نقل مکان کرده اید. در هنگام اسباب کشی که فرصت تهیه غذا ندارید از یکی از همسایه ها می پرسید که مثلاً بهترین کبابی محل کجاست. وی کبابی حسین آقا را به شما معرفی می کند و تلفن آن را در اختیار شما قرار می دهد. آیا شما برای تماس به آن کبابی شکی به خود راه می دهید و مثلاً از همسایه خود می پرسید که چرا وی این کبابی را بهترین کبابی می داند؟ بی شک اینگونه نیست و شما به آن کبابی زنگ زده و غذا سفارش می دهید. پس به جرات می توان گفت هنوز هم ما ابزاری برای بازاریابی بهتر از این ابزار در اختیار نداریم.


تاثیر جادویی تبلیغات دهان به دهان اولین بار در دهه 1970 توسط جورج سیلور روانشناس کشف شد. جورج در جلسات کانونی به چشم می دید که توصیه های یک یا دو روانشناسی که تجربه مثبت از دارویی خاص را داشتند چگونه بر نظر منتقدان تاثیر می گذاشت، حتی منتقدانی که تجربه منفی از دارو داشتند!
موفقیت در بازاریابی دهان به دهان صد البته به نوع محصول یا خدمتتان نیز بستگی دارد. همچنین فاکتورهایی از جمله میزان قدمت برند، دانش برند، تمایز، تناسب بین محصول و مخاطب، رضایت از محصول و ... نقش کلیدی در ایجاد تبلیغات دهان به دهان برای یک محصول یا برند دارند.

تبلیغات شفاهی ( دهان به دهان ) :
اصطلاح تبلیغات شفاهی سابقه طولانی دارد و برای آن تعاریف و چهار چوبهای مختلفی پیشنهاد شده است مانند انتشار، انتقال، ارتباطات، و انتشار افکار، اطلاعات، پیام ها  و انتشار نظرات بین حداقل دو نفر در مورد برخی از محصولات، خدمات، مارک، و تجارب مرتبط استفاده شده

خو (2007) معتقد است که افرادی که در چنین شکلی از ارتباطات درگیر هستند ممکن است تاثیر مستقیمی بر عملکرد سازمان ها بگذارند و او تبلیغات از طریق تبلیغات شفاهی را به چهار دسته تقسیم بندی می کند.

تبلیغات مصرف کننده به مصرف کننده که اشاره به یک دایره ارتباطی نزدیک دارد
تبلیغات تولید کننده به مصرف کننده که در آن کارفرمایان، کارمندان خود را تشویق می کند تا در مورد محصولات و یا خدمات شرکت تبلیغ کنند
تبلیغات تولید کننده به عمده فروش
تبلیغات توسط مشاغلی که با اشتراک گذاری اطلاعات جهت خرید ، به تولید کننده کمک می کنند

نظرات مختلف در خصوص  تبلیغات شفاهی  
 ارتباطی غیر رسمی (ها و ایم 2012، سارس و همکاران 2012)
تبلیغات شفاهی میتواند هم مثبت و هم منفی باشد (اندرسن 1998، ریچینس 1983)
نکات مثبت تبلیغات شفاهی بیشتر از نکات منفی آن است ) ایست، هاموند و رایت (2007) (
اطلاعات منفی به طرز چشمگیری بر روی عقاید و نظرات افراد تاثیرگذار است. ) بیلی (2004) (


تبلیغات شفاهی در سالهای اخیر به دلایلی زیاد مورد تاکید قرار گرفته است که اهم دلایل آن به شرح ذیل می باشد :
تاثیر تبلیغات شفاهی بر استراتژی بازاریابی  (اسمیت، کویل، لایت فوت و شات 2007)
تاثیر بر تصمیم خرید مشتریان  (گاجندرا و همکاران 2012، میشل 2006، سارس و همکاران 2012)
منبع اطلاعات قابل اطمینان  (آلساپ، باست و هاسکینز 2007، سارس و همکاران 2012)
واکنش فوری  (والک، براگن و ویرنگا 2009)

خو (2007) معتقد است که افرادی که در چنین شکلی از ارتباطات درگیر هستند ممکن است تاثیر مستقیمی بر عملکرد سازمان ها بگذارند و او تبلیغات از طریق تبلیغات شفاهی را به چهار دسته تقسیم بندی می کند.

تبلیغات مصرف کننده به مصرف کننده که اشاره به یک دایره ارتباطی نزدیک دارد
تبلیغات تولید کننده به مصرف کننده که در آن کارفرمایان، کارمندان خود را تشویق می کند تا در مورد محصولات و یا خدمات شرکت تبلیغ کنند
تبلیغات تولید کننده به عمده فروش
تبلیغات توسط مشاغلی که با اشتراک گذاری اطلاعات جهت خرید ، به تولید کننده کمک می کنند


نظرات مختلف در خصوص  تبلیغات شفاهی  
 ارتباطی غیر رسمی (ها و ایم 2012، سارس و همکاران 2012)
تبلیغات شفاهی میتواند هم مثبت و هم منفی باشد (اندرسن 1998، ریچینس 1983)
نکات مثبت تبلیغات شفاهی بیشتر از نکات منفی آن است ) ایست، هاموند و رایت (2007) (
اطلاعات منفی به طرز چشمگیری بر روی عقاید و نظرات افراد تاثیرگذار است. ) بیلی (2004) (


تبلیغات شفاهی در سالهای اخیر به دلایلی زیاد مورد تاکید قرار گرفته است که اهم دلایل آن به شرح ذیل می باشد :
تاثیر تبلیغات شفاهی بر استراتژی بازاریابی  (اسمیت، کویل، لایت فوت و شات 2007)
تاثیر بر تصمیم خرید مشتریان  (گاجندرا و همکاران 2012، میشل 2006، سارس و همکاران 2012)
منبع اطلاعات قابل اطمینان  (آلساپ، باست و هاسکینز 2007، سارس و همکاران 2012)
واکنش فوری  (والک، براگن و ویرنگا 2009)

با توجه به این مزایا در حال حاضر سازمانها بیشتر تمایل به سرمایه گذاری در بازاریابی به روش تبلیغات شفاهی دارند. این بازاریابی به کاهش هزینه ها در تبلیغات کمک می کند و به عنوان ابزار قوی تری در بازاریابی در نظر گرفته می شود که نتایج بهتری را ارائه می دهد (سویینی و همکاران 2012).

دنیای مجازی، اصطلاحات جدیدی را در زمینه تبلیغات شفاهی تولید کرده است از جمله
بازاریابی ویروسی
بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی کلامی
آموزش کسب و کار الکترونیک


روش های اجرایی بازاریابی دهان به دهان
برای اجرای بازار یابی دهان به دهان روش های متفاوتی بیان شده که ما در این جا به دو نوع از این راهکارها می پردازیم :

۵T بازار یابی دهان به دهان
قدم های شش گانه ی بازار یابی دهان به دهان


۵T بازار یابی دهان به دهان
فعالیت های دهان به دهان بعضی اوقات به صورت تصادفی به اجرا در می آیند ولی بعضی اوقات هم هستند که برای اجرای آنها به یک فعالیت برنامه ریزی شده نیاز است .در این صورت به یک راه مطمئن نیاز داریم تا بتوانیم فعالیت مورد نظر را عملی کنیم و یا آن اتفاق تصادفی را سرعت بخشیم.
این ۵ مورد عبارتند از :
سخنرانانTalker،  موضوع هاTopic، ابزار هاTool، سهیم شدن Taking Part و پیگیری Tracking

سخنرانان  : چه کسانی هستند که دوست دارند راجع به شما با دیگران صحبت کنند . سخنگویان گروهی از مردم هستند که مشتاقند در روابطشان پیام های شما را باز پخش کنند
موضوعات : آنها در باره ی چه موضوعی می خواهند صحبت کنند.
ابزار : شما چطور می توانید به انتقال پیام کمک کنید
سهیم شدن : چه زمانی شما باید در مکالمه مشارکت کنید؟
پیگیری : مردم درباره ی شما چه چیز هایی می گویند؟

قدم های شش گانه ی بازار یابی دهان به دهان
روش دوم برای اجرایی کردن تبلیغات دهان به دهان روش قدم های شش گانه است که به معرفی آنها می پردازیم .
۱)    کشف اینکه چرا بعضی از افراد تولیدات شما را می خرند و دادن تقدم و ارزش به آنها
۲)    تشخیص اینکه مشتریان شما در بازار های مختلف از نظر قبول تولیدات شما در چه مرحله ای هستند.
۳)    تشخیص اینکه مشتریان شما در فرایند تصمیم گیری به چه نوع  اطلاعاتی نیاز دارند.
۴)    ترکیب موارد ۲و ۳ با استفاده از ماتریکس تصمیم برای رسیدن به کلمات واقعی دهان به دهان
۵)    تشخیص ، طراحی و خلق منابع ومکانیزم های دریافت که نسبت به دیگر منابع ترغیب کننده ترهستند.
۶)    تحقق فعالیت دهان به دهان

منابع تاثیرگذار بازاریابی دهان به دهان
 توصیه دوستان                          32/2 درصد
 توصیه اعضای خانواده                27/2 درصد
 توصیه سایر افراد                         17/7 درصد
 سایر منابع                               22/9 درصد

اسلاتر و نارور(2000) ادعا کرده اند که :
اسلاتر و نارور(2000) ادعا کرده اند که :

 هزینه جذب یک مشتری جدید پنج برابر بیشتر از هزینه حفظ مشتریان موجود می باشد


نتیجه گیری
با بازار یابی دهان به دهان در صورت بهره گیری مناسب از امکانات گسترده این روش، شما قدمی بزرگ رو به جلو برداشته اید.این روش بازاریابی برای شما ارزان و با صرفه و برای مشتریانتان متنوع و جذاب می باشد. این روش بازاریابی همان روش قدیمی  معروف Word-of-mouth Marketing می باشد، بنحوی که سرویس های خوب از طریق مردم دهان به دهان میگردد و باعث می شود که یک سرویس و یا شرکت از این طریق بر تعداد مشتریان خود بیافزاید.





















نوع مطلب : کسب و کار آنلاین، آموزش کسب و کار الکترونیکی، آموزش کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، جذب مشتری، رازهای موفقیت، 
برچسب ها : آموزش کسب و کار الکترونیک، بازاریابی دهان به دهان، اسرار کسب و کار، کسب و کار آنلاین،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 شهریور 1396 02:32 ق.ظ
Howdy! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
Is it tough to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick.
I'm thinking about making my own but I'm not sure
where to start. Do you have any points or suggestions? Many
thanks
سه شنبه 17 مرداد 1396 09:52 ق.ظ
It is truly a nice and helpful piece of information. I am satisfied that you shared
this helpful information with us. Please keep us informed like this.
Thank you for sharing.
شنبه 14 مرداد 1396 08:04 ق.ظ
What's Going down i am new to this, I stumbled upon this I've found It positively useful and it has aided me out loads.

I'm hoping to contribute & help other users like its helped me.
Good job.
سه شنبه 10 مرداد 1396 01:11 ق.ظ
Howdy! I just wish to offer you a big thumbs up for your great info you have here on this post.
I'll be returning to your website for more soon.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
خبرهای فناوری
آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :